Från konflikt till samarbete: Hantera aggressivt beteende professionellt

OM UTBILDNINGEN

Som anställda på Skogsstyrelsen möter ni ofta människor med starka känslor, vilket ibland leder till aggressivt beteende. Denna kurs är utformad för att ge er inte bara verktyg och tekniker för att hantera dessa utmanande situationer på ett effektivt och professionellt sätt, utan även en djupare förståelse för varför människor beter sig som de gör. Dessutom kommer ni att få lära er hur ni kan ta hand om er själva och era kollegor på ett bra sätt, vilket är avgörande för att skapa en trygg och harmonisk arbetsmiljö.

För att underlätta för dig som anställd har vi delat utbildningen i två delar.

  • Första delen är i formen av en självstudiekurs med 5 moduler som du kan göra i din egen takt. Varje modul kommer att ta mellan 2 och 4 timmar att genomföra. Du kan till exempel bestämma dig att göra en modul per vecka eller välja din egen tempo. Denna del kommer att vara tillgänglig från mitten av september.
  • Andra delen består av två halvdagar via Zoom eller Teams och handlar om att öva färdigheter och prata om strategier för att hantera påfrestningar som ni står inför.

Ni kommer att få anteckningar i PDF-format som ni kan spara eller skriva ut. Under båda kursdelar har ni tillgång till stöd från kursledaren som har lång erfarenhet i konflikthantering och hantering av svåra samtal.

Aggressivt beteende – ett alltmer vanlig fenomen

I ett allt mer polariserat samhälle ser vi en ökad frekvens av aggressivt beteende, särskilt riktat mot offentligt anställda. Allt oftare tvingas ni hantera samtal med allmänheten och företagare som, på grund av frustration eller missnöje, uttrycker sig på ett sätt som skapar stress och oro. Vi märker också en alarmerande ökning av hot och hat mot offentliganställda. Detta inte bara påverkar den enskilda medarbetarens välmående utan bidrar också till en försämrad arbetsmiljö. Det är därför viktigt att vi förstår och adresserar dessa utmaningar för att säkerställa att ni kan utföra era arbetsuppgifter på ett tryggt och hållbart sätt.

 

 

En kort introduktionsvideo

KURSUPPLÄGG

Utbildningen består av två delar:

En digital självstudiekurs

Den digitala självstudiekomponenten av utbildningen tillåter deltagare att arbeta i egen takt via en digital utbildningsplattform.

Innehållet i självstudiekursen

  • Inledning
  • Modul 1: Kännetecken för affektiva eller aggressiva reaktioner
  • Modul 2: Att förstå orsaker till aggressivt beteende och dess effekter
  • Modul 3: Ett förhållningssätt för att bemöta aggressivt beteende
  • Modul 4: Praktiska färdigheter, råd och tips
  • Modul 5: Att ta hand om dig själv och dina medarbetare

Två halvdagar om praktiska strategier och färdigheter

Den onlinekomponenten av utbildningen sker via Teams eller Zoom. Varje deltagare kommer att välja två halvdagar. Det kommer att finnas åtta tillfällen under fyra veckor där deltagare kan välja att vara med.

Innehållet i online kursdelen

Halvdag #1:

  • Färdigheter för att bemöta aggressivt verbalt beteende
  • Strategier inför möten eller samtal som kan bli besvärliga

Halvdag #2:

  • Frågor och samtal om färdigheter och strategier
  • Hur tar du hand om dig och dina kollegor?

    Kom igång med självstudiekursen

    Steg 1: du behöver registrera dig och välja ett lösenord

    • ENKLAST GÖR DU SÅHÄR: Till höger kan du klicka på knappen “Registrera nu”
    • Alternativt kan du följa denna länk och registrera dig för kursen. (Du kommer att hamna på en sida där du väljer kursen. Sedan hamnar du på en sida där du registrera dig. Detta är en mer krångligt väg. 
    • Om du inte lyckas med dessa alternativ kan du skicka mig ditt namn och epostadress så registrerar jag dig. Jag skickar inloggningsuppgifterna till dig via epost. Skicka dina uppgifter.

    Steg 2: börja med introduktionen och fortsätt sen att ta dig igenom modulerna i din egen takt.

    Modulerna består av flera lektioner. Under de flesta lektioner finns frågor eller förslag på uppgifter. I några fall behöver du skriva något i svarsfältet för att kunna gå vidare. I andra kan du välja om du vill skriva något i svarsfältet eller i en egen journal (som vi förslår att du skaffar för kursen). Om du vill ha svar på frågor eller få återkoppling, behöver du använda dig av svarsfältet.

    Hantera aggressivt beteende

    Hantera aggressivt beteende

    Denna kurs är skräddarsydd för att rusta anställda med verktygen och insikterna som behövs för att hantera utmanande situationer där människor agerar i affekt. I dagens arbetsmiljö möter anställda ofta människor som kan vara aggressiva, motståndskraftiga eller i en känslomässigt upprörd tillstånd. Genom en kombination av teori och praktiska övningar introducerar vi strategier för att förstå, bemöta och hantera sådana situationer på ett professionellt och effektivt sätt. Efter att ha genomfört denna kurs kommer deltagarna att känna sig säkrare och mer kompetenta när de möter människor i affekt, och kunna skapa mer givande interaktioner för både sig själva och andra.

    FREE

    Datum för kursens andra del

    Det går att välja ett datum för del 1 och ett för del 2 från listan. Notera att datumen är provisoriska och nya datum kan läggas till. När kursen kommer igång i september ska alla datum och tider vara fastställda.

    Halvdag #1: 18/11 på förmiddag; 26/11 på eftermiddag; 3/12 på eftermiddag

    Halvdag #2: 19/11 på eftermiddag; 27/11 på förmiddag;4/12 på förmiddag

    Kursledaren

    Bernard le Roux

    Bernard är medgrundare av Dialogues AB (svb) en icke-vinstutdelande bolag som fokuserar på att hantera komplexa samhällsfrågor och -konflikter genom dialog.

    Bernard har en bakgrund som jurist, medlare och lärare och har arbetat med medling, konflikthantering, förhandling och dialog i över 25 år. I alla dessa områden är det dialog som är verktyget för att få människor som vill något tillsammans att samverka mot kreativa lösningar.

    Bernard har arbetat med komplexa samhällskonflikter såväl i Sverige som internationellt. Lokalt arbetar han med ett uppdrag om rovdjurskonflikter samt med dialog i komplexa frågor i såväl den offentliga som privata sektorer. Han har lett kurser i medling, processledning, facilitering och förhandling i över 20 år.