Deltagarsidan
En sida med information och där material är samlad
Att leda större och längre samverkansprocesser
Här kan ni se ett tänkt upplägg för utbildningen. Eftersom jag alltid utgår ifrån deltagarnas frågor och behov kan upplägget anpassas under kursdagarna.
Upplägg för utbildningen
Detta är ett preliminärt upplägg.
Dag 1
- Incheckning
- Några grundläggande utgångspunkter
Utifrån era konkreta utmaningar undersöker vi vilka perspektiv som förekommer och bör inkluderas. Vi introducerar också ett dialogiskt tanke- och förhållningssätt för effektiva samverkansprocesser - Analys av frågans art
Är frågan enkel, komplicerad eller komplex? Vad innebär komplexitet för dig som processledare? Hur mycket spänning finns i frågan? - Ditt förhållningssätt som processledare
Vikten, i komplexa frågor, av ett inkluderande förhållningssätt, av relation med deltagare och de som berörs, och frågan om neutralitet eller opartiskhet. - Om dialogisk förhandling
En kort introduktion av ett dialogiskt sätt att påverka andra att göra något som du vill att de ska göra – att samverka, att ändra beteende, att genomföra åtgärder, mm.
Dag 2
- Viktiga strategiska beslut i planeringsfasen
- Tydlighet kring processens syfte och mål
- Nivå av inflytande
- Behov av förankring
- Behov av förarbete
- Kompetensnivå hos samtalsledare
- Konfliktförebyggande och konfliktdämpande åtgärder
- Din roll som processledare samt andra roller i samverkansprocesser
Vad innebär din roll som processledare? Vem leder samtal på möten? Ett tydligt förhållningssätt. - Planering och design – en processlogik
Ett enkelt ramverk för planering av längre samverkansprocesser - Delaktighet, representation och val av intressenter
Hur många intressenter kan vara delaktiga? Hur säkerställer du att alla nödvändiga perspektiv representeras? Risken av exkludering av deltagare och perspektiv. - Praktisk design av en samverkansprocess
Ni arbetar praktiskt med att designa egna eller fiktiva samverkansprocesser utifrån det som presenterades under kursen. - Samtalsledning – viktiga grunder
Utgångspunkter för samtalsledning i längre processer som kan hjälpa dig som processledare att välja och vägleda mötesledare. (Eftersom detta inte är en kurs i samtalsledning handlar det här om en kort introduktion – det beror mycket på hur mycket tid vi har kvar under dagen)
INFORMATION OM PLATS OCH TID FÖR UTBILDNINGEN
Datum: 15 & 16 maj 2025
Tider: 09.00 – 17.00 på dag 1 och 09.00 – 15.30 på dag 2
Plats: Westmanska Palatset, Holländargatan 17, Stockholm
TIDERNA FÖR UPPFÖLJNINGSMÖTEN
- 5 juni – klockan 09.00 – 12.00
- 13 juni – klockan 09.00 – 12.00
Ni får mer information om dessa digitala uppföljningsmöten under utbildningen och jag kommer att lägga länkar här.
Karta och länk på Google kartor: https://maps.app.goo.gl/36GJKVEp1FLwiVX18
Material i förväg
Här är material för er som vill läsa något i förväg. Jag rekommenderar att ni titta på materialet innan utbildningen så att vi kan ägna tiden vi har tillsammans åt att prata med varandra och öva på scenarier.
Ladda ner PDF: Samverkanskurs material i förväg
Här kommer ni senare att hitta anteckningar och annat material som vi tar upp och hänvisar till på kursen.
Om kursledaren
Bernard le Roux
Bernard är grundare av Dialogues AB (svb) en icke-vinstutdelande bolag som fokuserar på att hantera komplexa samhällsfrågor och -konflikter genom dialog.
Bernard har en bakgrund som jurist, medlare och lärare och har arbetat med medling, konflikthantering, förhandling och dialog i över 25 år. I alla dessa områden är det dialog som är verktyget för att få människor som vill något tillsammans att samverka mot kreativa lösningar.
Bernard har arbetat med komplexa samhällskonflikter såväl i Sverige som internationellt. Lokalt arbetar han med ett uppdrag om rovdjurskonflikter samt med dialog i komplexa frågor i såväl den offentliga som privata sektorer. Han har lett kurser i medling, processledning, facilitering och förhandling i över 20 år.
Kontakt
Om du har frågor, kontakta mig gärna via telefon eller epost.
Bernard le Roux
Telefon: 0763 16 55 55
e-post: bernard.leroux@dialogues.se